با حواس زنبور عسل بیشتر آشنا شوید

 


هرچه بیشتر در مورد زنبور عسل و ویژگی های این حشره تحقیق کنیم، بیشتر به شگفت انگیز بودن این حشره پی می بریم. از خواص فوق العاده زنبورعسل برای انسان گرفته تا برخی ساختارهای درونی بدن زنبور عسل که بسیاری از آنها هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. دانشمندان همچنان در حال تحقیق و بررسی در مورد ویژگی های زنبور عسل هستند که با کشف موارد جدید، می تاون به دنیای این حشره بیش از گذشته وارد شد.
یکی از ویژگی های خاص زنبور عسل، حواس چندگانه اوست. شاید شما هم فکر کنید که همانند ما انسان های، زنبور عسل هم داری 5 حس است. البته زنبور هر 5 حسی که درون ما انسان ها وجود دارد را در وجود خود داشته و مورد استفاده قرار می دهد. نکته جالب توجه اینجاست که تاکنون دانشمندان و محققان به وجود 2 حس دیگر در زنبور عسل علاوه بر 5 حس انسان، پی برده اند. در واقع زنبور دارای حواس هفتگانه است. موضوعی عجیب و قابل بررسی برای همه اندیشمندان
در این مطلب به طور کاملا خلاصه به حواس 7گانه زنبور عسل آشنا خواهیم شد. در دیگر مطالب تکمیلی مجله عسلنا، به تک تک این حواس می پردازیم و شگفتی های زنبور عسل را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم. البته هرآنچه گفته می شود، تنها اطلاعاتی است که تاکنون توسط دانشمندان به دست بشر رسیده و معلوم نیست در سال های آتی چه اطلاعات گرانقیمت دیگری به این موارد اضافه شود.

حس بینایی زنبور عسل
شاید در مورد هیچ حسی از زنبور به اندازه حس بینایی او تحقیق و بررسی نشده باشد. زنبور عسل 5 چشم دارد. 2 چشم مرکب و 3 چشم ساده. چشم مرکب خود از هزاران چشم ساده تشکیل شده است. در مورد چشم ساده هنوز هیچ نتیجه خاصی مشخص نشده که چه فایده ای برای زنبور عسل دارد. احتمالا این سه چشم سمت نور را برای زنبور مشخص می کنند.
وظیفه بینایی زنبور عسل بیشتر بر عهده دو چشم مرکب است. گفته می شود این چشم مرکب تصاویر را به صورت موزاییک وار به ذهن زنبور مخابره می کند. البته قدرت بینایی زنبور عسل شبیه به یک انسان با چشمانی نزدیک بین است. در نتیجه نمی توانیم قدرت بالایی برای چشم زنبور عسل برای بینایی متصور شویم. در مورد رنگ هایی که زنبور عسل توانایی تشخیص آنها را دارد، مباحث زیادی مطرح است که باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد. در واقع شاید حس بینایی زنبور کم باشد اما تشخیص زرنگ ها توسط او به صورت استادانه ای انجام می شود

حس بویایی زنبور عسل
زنبور عسل حس بویایی قوی دارد. خداوند این حس را به گونه ا قرار داده که زنبور عسل وقتی در یک مجموعه از درختان و گل های متعدد قرار می گیرد، فقط با یک درخت یا گل کار دارد. در واقع این ویژگی زنبور باعث می شود تا تمامی گل های یک درخت باردار شده و گرده ها پراکنده شوند. این ویژگی نشئت گرفته از حس بویایی قوی زنبور ست که تا از یک گل و شکوفه به طور کامل بهره مند نشود، سراغ مورد بعدی نمی رود.
در این زمینه آزمایش های متعددی صورت گرفته تا حس بویایی زنبور را در موارد مختلف مورد بررسی قرار دهند. تمامی مطالعات حس بویایی بسیار قوی زنبور را تایید می کنند. در مطلبی مجزا به این حس جالب در زنبور عسل می پردازیم

حس چشایی زنبور عسل
اصلا مگر می شود زنبور عسل را بدون حس چشایی تصور کرد؟ زنبور عسل وظیفه دارد تا شهدهای مختلف گیاهان را بخورد و تا جای ممکن به مواد آلوده نزدیک نگردد. با این حال حس چشایی زنبور آنقدرها وسیع نیست. طبق تحقیقات به عمل آمده زنبورها طعم های شیرین، ترش، تلخ و شور را متوجه می شوند.
نکته جالب توجه اینکه توانایی تشخیص طعم ها توسط زنبور نیز ضعیف است. همین موضوع باعث شده تا زنبور به سراغ شهد گل هایی که شیرینی کمی دارند نرود. در نتیجه زنبور بیشتر شهدهای غلیظ را می نوشد و عسل باکیفیت تری تولید می کند. همچنین در وقت و انرژی او برای جمع اوری شهد نیز صرفه جویی می شود. گفته می شود بیش از 25 نوع قند که برای ما انسان ها شیرین است، طعم خاصی برای زنبور ندارد.

حس شنوایی زنبور عسل
زنبورها گوش ندارند؛ اما می توانند امواج خیلی بلند یا بم را دریافت کرده و در مقابل آن واکنش نشان دهند. به همین علت است که وقتی بر روی یک تخته ضربه می زنیم، زنبورهایی که حتی روی آن ننشسته اند نیز متفرق می شوند. آنچه به نظر می رسد، شاخک های زنبور عسل احتمالا وظیفه دریافت این امواج را بر عهده داشته تا از خطرات احتمالی زنبور را حفظ کنند.

حس لامسه زنبور عسل
حس لامسه بر خلاف ما انسان ها که در تمامی اعضای بدنمان وجود دارد، در زنبور بر عهده شاخک ها قرار داده شده است. در مورد این حس هنوز تحقیقات دانشمندان در حال انجام است تا به حقایق حس لامسه زنبور پی برده شود.

حس گرماسنجی زنبور عسل
یکی از حس های جالب توجه در زنبور عسل که رد انسان وجود ندارد، حس گرماسنجی است. این حس به زنبور کمک می کند تا تغییرات آب و هوایی را با قدرت بسیار خوبی متوجه شده و به آن واکنش دهد. برای ما انسان ها تشخیص تغییرات دما حتی در حد 3 درجه سانتی گراد هم قابل درک نیست. این در حالی است که تحقیقات نشان می دهند زنبور عسل حتی در برابر تغییر 0.2 درجه ای دما نیز واکنش نشان داده و متوجه آن می شود.
این حس به زنبور کمک می کند تا در برابر تغییرات دمای هوا از خود به صورت فردی یا جمعی واکنش نشان دهد. در هوای سرد زنبور سریعتر خود را به کندو می رساند تا با مصرف عسل طبیعی و حمع شدن زنبورها در کنار یکدیگر، دمای لازم بدنش تامین شود. در فصول گرم سال نیز زنبورها با بال زدن و برخی روش ها برای تهویه مطبوع کندو تلاش می کنند تا شرایط باعث بروز مشکل در کلنی نشود.

حس وقت شناسی زنبور عسل
بله درست متوجه شدید! زنبورها بسیار بسیار وقت شناس هستند. این یک حس در زنبور است که می تواند بدون نیاز به نور وظایف مختلف خود را تامین کند. یعنی زنبورها وظایفی که بر عهده دارند را بر خلاف بسیاری از موجودات روی زمین، بر اساس نور خورشید تنظیم نمی کنند. آنها یک ساعت 24 ساعته در درون بدن خود دارند که کاملا بر اساس همان ساعت روند زندگی و وظایف آنها شکل می گیرد.
دانشمندان حتی برای رسیدن به این ساعت وقت شناسی، ساعت های مختلفی مثل 30، 36 و 50 ساعت را در نظر گرفته و تست هایی را انجام داده اند. همه این تست ها نشان داده که تمامی فعالیت های زنبور عسل بر اساس حس درونی او بوده و به صورت 24 ساعته است. موضوعی جالب و جذاب که ممکن است برای هر فردی خارق العاده به نظر برسد.